Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2013 19:25 - Естетика и философия на буто. Буто в България (ІІчаст)
Автор: skarif Категория: Изкуство   
Прочетен: 2370 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 13.05.2013 20:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Естетиката на буто, обръщаща се към специфичната японска телесност на кривите и къси крака, стремяща се да се върне в лоното на японската традиция в духа на кагура, но и кабуки, за да скъса с наложената дихотомия на център и периферия, където под влиянието на съвременната западноевропейска хореография на японската се отрежда последно място, е трудно да бъде просто и понятно описана. В буто няма подскоци и въртения. Въобще няма никакви движения- само запазване на положението, стойката или седежа, без всякакво видимо намерение някога отново да се стане.

Философията на буто е свързана с езотеричното направление будизъм и истинският смисъл на танца завинаги ще остане скрит за непосветените. Популярно  е мнението, че немалко влияние на буто оказали и последствията от атомните взривове над Хирошима и Нагазаки, но всъщност това не е точно така. Акцентът в буто е поставен върху тялото като такова. Изкривената разчупена пластика, движения , които сякаш се разпадат в пространството, са в основата на техниката на буто. А в умишленото забавяне, във вътрешната съсредоточеност и в спокойната съзерцателност се забелязват по-древни източници, идващи от театър Но и тристишията хокку. Буто танцьорът, като старинен японски поет, се стреми да се слее с природата, провокирайки не разсъдъка, а чувствата на зрителите. Тялото на босите импровизатори уподобяват съсъд, който трябва да бъде изпразнен, да бъде освободен от всичко лично, за да бъде напълнен с нещо чуждо, различно, бидейки то дух на дърво, сухо листо или стара жена. Красотата на телата нямат никакво значение.


  imageimageimageimageimageimageimageimage


По този начин, една от оказващите се плодотворни идеи, заложени в буто, води до предефиниране на танца от обикновено изкуство на движението до манифестация на усещането на същността на собственото тяло. Затова и ритъмът на движенията в буто се определят не като механически, а оттласквайки се от определени думи и образи, представени чрез новаторския подход на Хиджиката към нотацията на танца, получавайки името „буто-фу“.


imageimageimage


 
Буто носи идеята за танца като начин за въздействие върху съзнанието. Японската практика е и философия, а представленията са медитация, в която е въвлечен и зрителят. Буто е търсенето на голата истина с малко средства, опит да се онагледят абстрактни състояния на духа. Няма хореография, изпълнителят потъва в себе си и изиграва събирателните емоции на човечеството. 



imageimage


imageimage



Ето и откъс от книгата "Тялото като текст" с автор Елена Панайотова, публикувана в "Литературен вестник", бр. 21, 30.05-05.06.2001, год. 11:
   "Изпълнителското тяло в японския танцов стил буто се мисли и интерпретира като текст." За това твърдение искам да предложа по-подробни исторически и естетически отнасяния. В края на 50-те години, след войната в Япония, е възникнала силна съпротива срещу дезинтеграцията на японската идентичност. Напускат се театралните зали. Отхвърлят се конвенционалните западни концепции и се заместват с изследване на фолклор, традиционни и класически изкуства. През 1959г. започват много пърформанс-демонстрации, това е годината, в която се появява и първото представление на Хиджиката (Tatsumi Hijikata) "Забранени цветове", което шокира и оказва огромно влияние върху танцовите среди. Това представление бележи появата на стила Ankoku Buto (Танцът на пълната тъмнина). Думата ankoku буквално значи "тъмно като в рог", а "буто" се състои от "бу", което означава "да танцуваш" и "то", което означава "да стъпиш"(по-късно остава само буто). Буто-движението е силно повлияно от естетиката, която е срещу японската елитарна култура, в полза на "лошия вкус", "грозното", "ирационалното". Представленията им са акт на изследване на "тъмната и непозната половина" на човешката душа. Всъщност буто-движението е продукт на усилието на Хиджиката и Оно (Kazuo Ohno) да създадат една специално японска танцова форма, която да премине отвъд ограниченията на западния модерен и традиционен японски танц. То се появява като форма на социална критика и има огромно влияние върху младите артисти и интелектуалци. Една от целите на Хиджиката е била чрез танца да се потисне символичната експресия на обикновените емоции и да се говори експлицитно за теми, които социални табута са забранявали. Буто естетиката въстава срещу идеята за осигуряване на приятно преживяване за публиката, а танцьорите се отказват от техническа виртуозност. Буто се превръща в изкуство, което се опитва да измъчва тялото, за да запази "себе-то" в постоянно състояние на фрагментарност. Ранните прояви на "ankoku buto" целят изследване чрез танца на потиснатото несъзнаване на личността- те се надяват, че чрез изваждане пред публика на нагоните за насилие и сексуалност, които предизвикват всекидневните норми на поведение, танцьорът ще осъзнае своята собствена вътрешна фрагментарност. Така ще помогне и на зрителя да разпознае собствената си фрагментарност. Хиджиката и Оно привличат много млади изпълнители. До средата на 70-те години вече има трето поколение буто танцьори и се бележи кулминация в разширяването им- около 25 групи практикуващи из цяла Япония. А през 80-те години буто спектакли са представени в САЩ и Европа, което бележи началото на изключително лидерско влияние, което феноменът буто ще оказва в съвременния танцов и театрален свят. Както често се случва с авангардните течения, когато се популяризират, те също така и се институционализират, и за младите танцьори днес буто може би изглежда още един метод, който трябва да се изучи заедно с балета и западния модерен танц. Критикът днес категоризира буто явлението като постмодерна танцова форма. Буто хореографите се отнасят към съществуващите танцови форми като съкровищница на техники, жестове и принципи, които могат да се присвоят без отнасяне към техния оригинален контекст или значение, и ги трансфоримират в "ката" (речник от движенчески фрази). Тези "кати" след това могат да бъдат комбинирани и рекомбинирани във формата на танцов идиом, който е по-подходящ за японското тяло (включвайки всякакви азиатски форми като театър Кабуки, индийски жестове от Катакали, китайски бойни изкуства като Тай Чи Чуан и др.). Буто спектаклите са проява на съпротива срещу критическата интерпретация и отхвърлят всякаква техника като наблягат на гротеската и метаморфозата. [...]"


imageimage


За първата си среща с буто разказва и Мила Искренова, чиято статия е публикувана в сп.“5 звезди“. Тя нарича танца мълчалив писък. И уточнява, че японските йероглифи за БУТО са: БУ- танц и ТО- стъпка.
 
„Първата ми среща с японския стил Буто беше през 1992г., в Париж. На курса „Dance – video” разглеждахме известни и нашумели вече във Франция и Европа трупи от всякакви стилове. Наред с Баришников и Пина Бауш, признати като съвременни класици, в програмата присъстваше и последната сензация дошла от Азия– buto dance. Мъжете, боядисани в бяло, предимно обръснати и голи, действаха стъписващо от пръв поглед. Те или не се движеха изобщо, или се движеха изключително бавно, или висяха с часове с главата надолу от някой мост, или обикаляха в кръг до пълно откачане... Категоричната новост на стила им беше несъмнена. Източната трaдиция крещеше с нов крясък, който отеква и днес в най-разнообразни варианти навсякъде, където съвременният танц се развива. Спектаклите в Буто стил изискват съсредоточено вникване в тяхната медитативност, която понякога е хипнотично бавна, но в други случаи– напрягащо агресивна. Далечната за европееца деперсонализация на образа, превръщането на тялото в различни природни, животински и чисто физически състояния, са зрелище, в което или се потапяш или напускаш с пълно отрицание. У нас пример за влияние на Буто стила са спектаклите на Иво Димчев и Юлиана Сайска, които изградиха свои хореографски индивидуалности след дълготрайно сътрудничество помежду си и с хореографи като Галина Борисoва и Масаки Ивана /бяло буто/.“



imageimage


Буто в България   Дали приемаме или не естетическото внушение на буто (у нас той все още се възприема с доста голям смут, на ръба на скандала), той е неизменна част от съвременния танцов език. Първата постановка на буто в България датира от 2002г. под зглавието „Заспало куче“. Постановката е в Театър на последния етаж и е копродукция с продуцентска къща "Одавижън". Хореографията и режисурата са дело на Ивайло Димчев и Масаки Ивана от Япония. Двамата се запознали и работили върху спектакъла по време на летните семинари, организирани от Сорос у нас. В танцовия пърформанс, освен самия Димчев, участват Мила Иванова и Юлиана Сайска.

        "Заспало куче" интерпретира японската танцова традиция буто. В основата на експеримента е опитът на Масаки Ивана, който води занимания с японския експресионистичен танц в къщата си в Северна Нормандия. "Заспало куче" е името на упражнение от буто-практиката, при което изпълнителят се движи приклекнал, много бавно и внимателно, сякаш стъпва върху заспало куче и не иска да го събуди.

  В слабоосветеното пространство на "Заспало куче" се визуализират страх, отчаяние, еротизъм, екстаз, пустота и представи от най-дълбинните нива на подсъзнанието. Музиката е композиция от звуци на страдание, ужас и романтични спомени от миналото. Публиката престава да диша, очите спират да гледат и започват да виждат. Въздухът около танцьорите се раздвижва. Очертават се силуети от сенките на стената. Почти виждаш аурите на изпълнителите да се придвижват като светла следа зад тях. (Интервю с актрисата Мила Иванова, още за спектакъла „Заспало куче“ и за буто: liternet.bg/publish/evladova/mivanova.htm)

   Кратко заключение 

Голям брой хореографи вплитат японския танц органично в своята работа, придавайки й по-силна експресивност и ексцентричност. В духовен план значимостта на Буто изправя съвременния човек пред тъмната бездна на неговата „сенчеста страна”. Поставя го „лице в лице” с нея. Крясъкът при тази среща е оправдано беззвучен. И мълчаливо отекващ....



image


image  



Източници: 
ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D1%82%D0%BE_(%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86)
www.dnevnik.bg/razvlechenie/2002/03/14/34285_iaponskiiat_buto-tanc_za_purvi_put_v_postanovka_u_nas/
www.redhouse-sofia.org/Event.aspx
Фотоси- интернет


P.S. Преводът е свободен, поради което моля извинение за евентуални грешки от всякакъв характер
 






Гласувай:
4



1. valeska - Мълчалив писък. . . Много интересен ...
01.05.2013 08:35
Мълчалив писък...Много интересен постинг! Поздрав!
цитирай
2. skarif - Да.
01.05.2013 22:52
Японците винаги са били странни амбивалентни оксиморонни птици. :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: skarif
Категория: Други
Прочетен: 885492
Постинги: 766
Коментари: 468
Гласове: 1662
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930