Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: skarif Категория: Други
Прочетен: 876064 Постинги: 766 Коментари: 468
Постинги в блога от Ноември, 2013 г.
2 3 4  >  >>
Когато сме искрени, поемаме риск, и трябва да сме готови да приемем тъгата и болката.
Категория: Други
Прочетен: 977 Коментари: 2 Гласове: 6
Първо приемете това, което е, а после вярвайте!
Категория: Други
Прочетен: 425 Коментари: 0 Гласове: 1
Вятър откъм юг
завесата повдигна.
Във чашите
се плисна дъжд.
Очите ни
с любов застигна
ласката му- влажен лъх.

Покривката- с крила-
пределите разтвори,
зашумя следобедният пир.
Слънцето обиди се.
Не проговори,
удавено в дъждовен вир.

Вятър откъм юг
целуна колената
под роклите ни
в спомен неживян.
Прекосявайки
с велосипед тревата,
рисувам захарния блян.

Шепоти по чашите ще звъннат.
Макар в сърцето да не са кристал.
Сладостно е огледалното им дъно,
в което никой себе си не е видял.

Едно бижу на мократа морава,
ръкавица празна- влажно кадифе,
безмерна трепетна забрава
пред коняк и мъничко кафе...

Звънна дъжд.
Той пръсна звънко
пъзела на късния следобед.
На хамака в плетените гънки
в спомен неживян говоря...
Категория: Поезия
Прочетен: 566 Коментари: 0 Гласове: 4
Последна промяна: 20.01.2014 16:03
Тихо щастие, тихо,
в акварелна тишина.
Сенки будни се смениха.
Дочаках своята луна.

Тихо щастие, тихо.
Уморена, припадам в мъгла.
Къде ръцете ти скриха
неотдалата се щедро топлина?

Тихо щастие, тихо.
Сънувам как идват към мен.
Преливам във съня им непростимо.
Тишината замоли. Притихна. Простена.

Категория: Поезия
Прочетен: 1467 Коментари: 4 Гласове: 8
Ако в своя шепот се докоснат картините, биха ли нарисували обща?
Биха ли се слели линиите, или разговорът им ще бъде рошав?
Биха ли се превърнали в мини, или в любовна за словата поща?
Ако в своя шепот се докоснат картините, биха оживели, биха!
През рамките на своята тъга, биха се приели  тихо...
Тихо! Те шептят...

Категория: Други
Прочетен: 827 Коментари: 0 Гласове: 7
Последна промяна: 02.12.2013 23:41
Всеки иска да влезеш в неговата картина, но никой не желае да бъде част от твоята... Всички сме като картини от една изложба, без да знаем това- едни до други, всеки шептейки нещо свое, сами...

Категория: Други
Прочетен: 1356 Коментари: 4 Гласове: 9
Животът бил това, което ни се случва, докато си правим планове.
Извод: правете си планове, за да ви се случва това, което трябва...
Категория: Други
Прочетен: 485 Коментари: 0 Гласове: 7
23.11.2013 11:04 - ***
Отговор: Животът е безсмислен.
Въпрос: Кое все пак би могло да го осмисли?
Отговор: Целта, която движи всеки от нас.
Животът има смисъл, когато има творчество, вдъхновение и желание, цел, която да те движи, а не да преследваш.

Въпрос: Означава ли това, че целта е предпоставена? Т.е., че не ти я създаваш и поставяш, а че по някакъв начин нея я има предварително, тя е заложена?
Въпрос 2: От кого?
Въпрос 3: Ако тя спре да съществува, изгубиш я, изчезне, прекъснеш връзката с нея, как би могъл да си я върнеш?
Отговор:

Категория: Други
Прочетен: 941 Коментари: 2 Гласове: 4
23.11.2013 10:56 - ***Може би...
Може би, ти не познаваш
безкрая на чистата обич...
Може би, за награда признаваш
само това, за което се бориш...

Категория: Поезия
Прочетен: 528 Коментари: 0 Гласове: 2
Макар на попрището
жизнено в средата,
понякога
пак си я нося-
походката позната,
наречена от мен крилато:
"Все мога още
върхове да покоря."

Ще прелетя ли днес
на бездната стената?
...

Категория: Поезия
Прочетен: 424 Коментари: 0 Гласове: 1
Бях се превърнала
в ручей
от горчиви
планински сълзи.
..

Категория: Поезия
Прочетен: 765 Коментари: 2 Гласове: 7

За гоблена има писмени свидетелства още от времето на Асирия и Вавилон, практикували го и в древен Египет. В началото под името "гоблен" се е разбирало "ръчно тъкан килим за стена с преобладаващо присъствие на животни или хора". Археолозите са открили "веществени доказателства"- фрагменти от гоблени, датирани от около 1 450г.пр.н.е.

     Още в древен Египет са намерени следи от гоблени с изтъкани орнаменти, които са положени като погребални дарове в гробниците на богатите хора. Важни административни сгради в Гръцката империя са били покрити с тях. В Европа могат да се открият само единични произведения, датиращи от XI, XII и XIIIв. Това се дължи, от една страна, на използвания материал- вълна, която лесно бива унищожавана от молците, и от друга- на честите разрушителни войни от този период.

Тъканите килими се изработват по два различни начина- хоризонтално или вертикално тъкане. Като материал се използва вълна, а по-късно и коприна и златни нишки. От само себе си се разбира колко скъпи и ценни са били готовите килими. Два са неразривно свързаните фактора при създаването на стенните килими- от една страна талантът на художника, а от друга- талантът на тъкача, който трябва да пресъздаде възможно най-точно рисунката на художника с помощта на тъкачната техника.

  Гоблените в Европа- от Средновековието до ХІХв.

Гоблени са правени в Европа в продължение на осем века. През Средновековието шиенето  е от най-важните отрасли, хиляди тъкачи са участвали в работата. Основните центрове на производство на гоблени са Париж, по-късно Арас, Брюксел и Фландрия.
    
      Гоблените често се изработвали с практическа цел, но имало и чисто декоративни. Основните теми, изобразявани върху тях, били сцени от живота на кралското семейство и най-високата аристокрация, както и важни исторически събития. 

Към френските и английски кралски дворове имало работилници, които пресъздавали в картини победите и най-важните моменти от живота на коронованите особи. Крал Харолд, граф на Уесекс, херцог на Нормандия, който се смятал за законен претендент за трона на Англия, през 1066г. довел саксонците да се бият с Норман завоевателя, но бил победен в историческата битка при Хейстингс. По този повод бил изтъкан гоблен в чест на битката и историческите събития от това време.

    
През 13 и 14в. църквата признава стойността на гоблените, изобразяващи притчи от Библията за неграмотните богомолци. Малко от тези гоблени са оцелели до наши дни. Най-старата съществуваща серия е представящата Апокалипсиса- 6 гоблена, широки 18 фута и дълги общо 471 фута, изработени между 1375 и 1379г. в Париж. Този град е бил център на гобленарството до Стогодишната война (1337-1453г.)- време, през което гобленарите побягват към днешна Белгия и Северна Франция.

   Гоблените стават символ на общественото положение сред аристокрацията през Средновековието. Но също така имат своята утилитарност- служели като украса на стените на замъците, покривали процепи и създавали уединение около леглата. Крале и знатни личности ги вземали със себе си при пътуванията си от замък в замък, за да си осигурят комфорт и да покажат престижа си. Често гоблените сменяли собственика си след битка и, ако вратата или прозорецът на победителя се окажели различни по размер, придобитият гоблен бил срязван или пришиван към друг гоблен.

 През XVв. гобленът обикновено "разказвал" сцени от ежедневния живот като предене на вълна или събирането на реколтата.
     
       По приблизителни данни около 15 000 човека са били наети в този занаят в онези години. Много от тях били странстващи хора, които предавали занаята си от поколение на поколение.
По това време на екип от майстори- баща и син- отнемало около два месеца за изработката на един квадрат от долната част на гоблена. Очарователните им "mille fleurs" картини (на заден план гобленът обикновено бил украсен с "хиляди цветя", което е и буквалният превод) били изпъстрени с малки полски цветя, може би вдъхновени от обичая улиците да бъдат посипвани с цветни листенца през празнични дни.

Средновековните гобленари извличали боите си от растения и животни в гама от по-малко от 20 цвята. Например червеното се правело от брош, мак или нар, а сърпицата е била източник на синьото (технология, толкова доходоносна през 16в. във Франция, че вносът на сърпица от Изтока е бил наказван със смърт).

Най-известните средновековни картини били на библейска тема, митове, алегории, вечно популярният еднорог- символ на чистотата, а също така съвременни сцени, изработващи работещи селяни или ловуващи благородници. Една от най-известните творби, като например серията "Дамата с еднорога", били произведени към края 15в. (около 1490г.) в долината на Лоара и които се съхраняват в Cluny музей в Париж.

       
След началото на 1500г. от монарсите в битките били назначавани художници. Великият римски император КарлосV дори бил придружаван от своя придворен художник, който правел скици на място, за да може по-късно по тях да се направят гоблени. Ловните сцени са другият популярен сюжет. Те дават като резултат "свежи" гоблени, изобразяващи зелени пейзажи, по-късно послужили за вдъхновение на романтиците под влиянието на италианската култура.

Средновековните гобленари използвали работни скици, които свободно преработвали с въображение, а понякога и с хумор. По време на ренесанса споменатите скици се превръщат в картини, които биват стриктно копирани от гобленарите. Тези гоблени стават по-скоро истински копия на самите картини, отколкото независими произведения на изкуството.

През 1515г. Рафаел е упълномощен от Папата да нарисува серия картини на тема "Деянията на апостолите" за Сикстинската Капела. Характерният начин на представяне на перспектива и композиция довежда до придържането на гобленарството към изобразителното изкуство в продължение на повече от 300 години.

Използвани били най-фини конци в повече от 300 цветови тона. През 1663г., по време на разточителното царуване на ЛуиXIV, в Париж е основана фабрика за гоблени, наела над 800 занаятчии за продукцията на гоблени за кралския двор. Особено прочута била тъкачната фабрика на Жан Гоблен в Париж, която по-късно станала лично притежание на Краля Слънце ЛуиХІV. Най-блестящият й период е именно от времето на неговото царуване и продължава до края на ХVІІІв. Дворцовата фабрика се специализира в техника от лис (ниска основа) и произвежда стенни гоблени с огромно разнообразие- от класически барокови решения на Шарл льо Брьон до стенни гоблени алантур от края на ХVІІІв. Трябва да уточним, че тогава се изработвали тъкани гоблени.

От името на Жан Гоблен се родила думата "гоблен", с която днес наричаме това приложно изкуство. Точното название на френската фамилия е Gobelin. Заради революцията във Франция фабриката спряла работа, но била възстановена от Наполеон. Към нея функционира Галерия и Музей на гоблена.

      
Други европейски страни последвали примера на Париж и отворили фабрики, работещи за владетелите. Като ярка звезда изгрява Брюксел, превръщайки се в новия център на това изкуство. Голям принос за разпространението и популярността му имат художниците Рафаел и Рубенс. Рафаел с "Жития на апостолите" и Рубенс с новаторските си идеи са законодателите на тъкачеството по това време и извисяват славата на Брюксел до тази на Париж. Когато ЛуиXIV умира, гоблените му наброяват общо 2 155 броя. Колекцията на ХенрихVIII включва общо 2 000 гоблена, разпръснати из седемнадесет кралски резиденции.

Ако трябва да обобщим, през XV-XVIIв. Възраждането дава нов тласък за развитието на дизайна на гоблени. Характерни са наситените ярки цветове, широки, богато украсени рамки. Разработват се нови стилове, по-специално, въвежда се  перспектива в изображението. През  XVIв. стават много популярни ловните сцени. Благородните семейства често поръчвали серия от гоблени по теми като "Четири сезона" или "12 месеца". През вековете стиловете се променяли. През периода XVI-XVIIIв. били изтъкани много от така наречените "зелени" гоблени ("зеленина"), които повтаряли модела на растителните форми. Те изобразявали сцени от селския живот, птици, реки и т.н. Най-много "зелени" гоблени  били тъкани  във Фландрия, или в Aubusson, главните центрове за тъкане, под патронажа на аристокрацията. Много гоблени в стила на "зелени листа"  се появяват през XVIв. и представят птици и животни сред буйна зеленина. Те обикновено са обградени с декоративни широки рамки- стил, който се появява в епохата на Възраждането и остава неразделна част от гоблените през следващите няколко века. 

       
В началото на XVIIIв. гобленът постепенно престава да бъде "облекло за стените" и все повече се превръща в ценна вещ за дома.  Гоблените вече стават копия на картини. Предметът на изображението е обикновено  пейзаж, сцени на лов и животът в селските райони, пастирски и морски сцени, често с по-реалистична перспектива от всякога. Сцени от живота на пристанището, риболов, представени от фламандски тъкачи, се състезават с френски пасторалени сцени. 

   
Стават популярни пейзажите в стил Рококо, характеризирани от дизайните на Франсоа Буше (1703-1770г.), директор на кралските работилници в Бувоа в продължение на 30 години. По негови серии картини са произведени над 400 гоблена. Гоблени се създавали и по картини на художника Карло Копел. Поставяли се в тъкана рамка около самия гоблен, което придавало завършеност и завладяващо впечатление на цялата композиция.

През XVIII-XIXв. гоблените изпълняват повече от декоративна роля в интериора. Резултатът е богато украсеният стил на ХVIIIв. Основните теми са все още живот, флора, архитектура, както и комбинации от тези елементи. Създателите на гоблени били вдъхновени от картини на холандски и фламандски художници. Също така в този период се появяват така наречените "щори", първоначално предназначени за  врати- тип пердета.

 
       Упадък на гобленарството

 По време на френската революция социалните промени намалили толкова пазара на гоблени, че Френското ръководство заповядало 190 гоблена да бъдат изгорени през 1797г. вместо да бъдат поддържани за реалната им цена. Смятало се, че златните и сребърните нишки имали по-висока стойност.

  През 1804г. бил изобретен стан за жакардови тъкани. Така гоблените стават по-достъпни за широкия пазар. След тази дата майсторите започват да използват по-достъпни и сравнително евтини материали, за да могат да продават продукцията си и сред обикновените граждани. Така постепенно гобленът навлиза в малкия дом. След ХVІІв. шитите картини започват все повече и повече да навлизат в домовете на хората, вече рамкирани и красящи най-обикновените стени в дома им.

 

 Откриването на гобленовия бод
    
       С появата на жакардовата машина, с която много успешно се имитират тъканите килими, настъпва упадък в тази дейност. Но пак през този век благородните дами в кралските дворове, като ценителки на "бялата" бродерия, откриват нова техника на бродиране, на която дават името гобленов бод. Това е обусловено от факта,че готовите бродерии, шити с този бод, изключително много приличат на тъканите гоблени. В днешно време с гобленовата техника се пресъздават стенни килими и картини. Старите майстори от минали векове са отново образец на подражание, както и мотивите, които са останали от старите стенни килими. Шиещият гоблени с основание може да се гордее, че е отдал свободното си време на едно наистина "кралско" удоволствие, а колекциониращият- че се е посветил на едно наистина "кралско" хоби.

 

           
Якоб Вилер- ХІХв.

Всъщност, бродираният гоблен според днешните понятия, се въвежда от германеца Якоб Вилер през ХІХв. Той превръща класическия тъкан гоблен в дизайн за бродирано изделие и печели овации в цяла тогавашна Европа. Неговите гоблени са изключително популярни и в България през ХХв., шият се с удоволствие и днес. Смята се, че творбите му са ненадминати шедьоври на това изкуство.

         На 1 април 1893г. Вилер открил свой магазин за тъкани и конци, в чийто асортимент влизали и ръкоделия. Вилер сам разработва модели като прави символни схеми към тях. Той въвежда и т.нар. гобленови бодове- "petit- point stitch" и "gobelin stitch", които са изключително популярни и до днес в България. Първият каталог на Вилер включвал бродерии за възглавнички, покривки, пана за стени и гоблени- картини. Тъкмо картините му спечелили международна слава и той намерил многобройни клиенти не само в Германия, но и в Австрия, Италия, България и изобщо на Балканите, в Южна Русия. Фирмата "Вилер" преживява благополучно и двете световни войни и работи допреди 4-5 години, когато наследниците на Вилер обявяват, че спират дейността й. Ще останат ненадминати обаче стотици Вилерови гоблени, между които "Тайната вечеря", "Сикстинската мадона", "Мона Лиза", различните сезонни пейзажи- "Параклис в снега", "Бяла зима", "Златна есен", религиозните гоблени, включително и по православни икони- "Казанската Св.Богородица", "Св.Богородица Троеручица", "Св.Георги", "Св.Николай" и много други.

               Гоблените в България

В българските царски дворове бродериите също били разпространени, привнесени под силното влияние на Византия. Най-старите намерени византийски образци на бродерии се отнасят към ІІІв.н.е.

     
До ХІв. бродериите по нашите земи се правели с изпредени златни нишки, с които се бродирало върху тъканта. Особено известни били aurum filatum cyprense, т.нар. златни кипърски нишки, които се правели от ленени нишки, обвити с много тънки златни листчета или изтеглени златни нишки. С подобен тип бродерии се кичели само домовете и одеждите на царе и боляри. Българското население украсявало дрехите си с шевици, изпълнени с памучни, ленени и вълнени конци, като се използвали естествени природни багрила за тях.

     Част от византийските бродерии били пренесени от кръстоносците в Западна Европа след завземането на Константинопол.

          Днес у нас гобленовото изкуство се е превърнало в трайно увлечение и страст за мнозина. Появиха се фирми и дизайнери, които създават оригинални колекции- Стоянка Иванова- "Солария", "Гинокардия", "Казанлъшки гоблен", „Милена стил“, „Гобленсет“, „Герика“ и още много други.
  
     В България се посрещнат много добре дизайнерите и конците на водещи световни фирми- „Анхор
”, „Вервако“, „ДМЦ“, „Дименшънс“, „ЕМС“,  „Коутс“, „Ланарте“, „Леврон“, „Лука-с“, „Майа“, „Пермин“, „Риолис“ и др.



Ползвани интернет материали:

www.goblenite.com/sitemap/history_of_gobelins.html
goblen.blog.bg/hobi/2009/11/22/kratka-istoriia-na-goblenite.441208
www.goblenite.org/showthread.php
www.sibir.bg/blog/CrossStitch/
gobleni.freebg.eu/%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BD%D0%B0-%D0%B3%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5/


Категория: Други
Прочетен: 3604 Коментари: 0 Гласове: 4
Последна промяна: 18.11.2013 23:51
2 3 4  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: skarif
Категория: Други
Прочетен: 876064
Постинги: 766
Коментари: 468
Гласове: 1662
Календар
«  Ноември, 2013  >>
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930